התמודדות עם הורה סיעודי

“אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כחי אל תעזבני”, דורש מאיתנו הפסוק מספר תהילים, ובכך, הוא מחייב כל אחד ואחת מאיתנו להתמודד עם כל ההשלכות השונות הנלוות לגיל זקנה בקרב האנשים הקרובים אלינו ביותר. ההתמודדות היומיומית עם הורה בגיל השלישי, היא מורכבת ומאתגרת גם במקרים בהם מדובר בהורה בעל יכולות תפקוד עצמאיות, ועל אחת כמה וכמה במקרים בהם מדובר בהתמודדות עם הורה סיעודי.

מצבו הסיעודי של כל אדם, נקבע בהתאם ליכולות התפקוד העצמאיות שלו בעת ביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות כגון: שכיבה וקימה, הלבשה, רחצה, אכילה ושתייה, ניידות ויכולת שליטה על הסוגרים, ולכן, ככל שיכולות התפקוד העצמאיות של ההורה הסיעודי הולכות ופוחתות, כך ההתמודדות עימו הולכת ונעשית מורכבת יותר הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי.

לכל דרך התמודדות קיים פתרון יעודי, למשל לבעיית ניידות קיימים מגוון סוגים של כסאות גלגלים או מקלות הליכה, לבעיית שליטה בסוגרים קיימת האופציה לרכוש חיתולים למבוגרים למען שמירה על היגיינה אישית, כך אנו מקלים את ההתמודדות היומיומית של ההורה הסיעודי

מהן דרכי ההתמודדות עם הורה סיעודי?

כיום, בפני כל בני משפחה הנדרשים להתמודד עם הורה סיעודי, עומדות שתי חלופות עיקריות לצרכי מתן טיפול להורה הסיעודי, הראשונה במסגרת טיפול בהורה בביתו באמצעות עובד זר או שירותי מטפלת סיעודית, והשנייה במסגרת טיפולית במוסד סיעודי כזה או אחר.

הבחירה בין החלופות, חייבת להיעשות בהתאם להיוועצות עם רופא המשפחה ובהתאם למצבו הסיעודי של ההורה וצרכי הטיפול להם הוא נדרש לאורך כל שעות היום והלילה. הבחירה בחלופה הראשונה מחייבת בין היתר את הנגשת מבנה המגורים לאדם סיעודי וייעוד חלל מגורים לצרכי המגורים של העובד הזר או המטפלת הסיעודית. כמו כן, חייב לקחת בחשבון את הקרבה הפיזית של הילדים להורה הסיעודי מבחינת מקום מגורים.

בנוסף לבחירה בין החלופות, ילדיו של ההורה הסיעודי נדרשים להתמודד עם הבירוקרטיה הישראלית בכל הנוגע לקבלת קצבת סיעוד ומימוש הזכויות הביטוחיות הנזקפות להורה הסיעודי במידה והוא מחזיק בביטוח סיעודי כזה או אחר. גמלת הסיעוד המוענקת מטעם המוסד לביטוח לאומי, נקבעת בהתאם לממצאי מבחן תלות (ADL) הנערך מטעם המוסד לביטוח לאומי שמטרתו לבדוק את יכולות התפקוד העצמאיות של המבוטח, וכל זאת בעת ביצוע 6 פעולות: לבישה, רחצה, אכילה, ניידות, מעברים ושליטה בסוגרים. בבחינת הזכאות מול המוסד לביטוח לאומי, נלקחים בחשבון גם פעולות נלוות (IADL) כדוגמת בישול, הגשת מזון, הגשת תרופות וכו’. ככל שהנבדק צובר יותר נקודות, הדבר מעיד על יכולת תפקוד מוגבלת יותר, ולכן הוא זכאי לגמלת סיעוד ברמה גבוהה יותר. דרגות הסיעוד נעות בין 6 רמות שונות, כאשר גמלת סיעוד רמה 6 מקנה למבוטח את תנאי הזכאות המקסימאליים (30 ש”ש).

התמודדות בהיבט הנפשי

מעבר לכל ההשלכות (המופיעות לעיל) הנלוות להתמודדות עם הורה סיעודי, ההתמודדות המורכבת והמאתגרת ביותר באה לידי ביטוי בהיבט הנפשי, כאשר ילדיו של ההורה הסיעודי נדרשים להתמודד עם מצב בו הם רואים את הוריהם האהובים והיקרים הולכים ומאבדים את יכולת תפקודם ככל שחלה החמרה במצבם הסיעודי. במקביל, הילדים נדרשים להתמודד עם מצבי חירום הולכים וגוברים ככל שחלה החמרה במצבו הגופני של ההורה.

על מנת לאפשר גם לכם להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל ההשלכות הנלוות לצרכי ההתמודדות עם הורה סיעודי, אנחנו בחברת “מגן” מעמידים לרשותכם מגוון רחב של אמצעי סיוע. מימוש ביטוח סיעודי עושים רק אצל המומחים!

 

לבדיקת זכאות חינם - השאירו פרטים:

נגישות

לבדיקת זכאות למימוש זכויות רפואיות

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם האפשרי