מי זכאי? למי פונים? מה צריך להכין? מהו התהליך? מה מקבלים בפועל? שאלות אלו ואחרות מעסיקות כל מי שיש לו הורה במצב סיעודי ושוקל להגיש תביעה לגמלת סיעוד עבורו. אנחנו כאן כדי לעשות סדר וללוות אתכם בתהליך צעד אחר צעד.
- מה זה גמלת סיעוד ולמי היא מיועדת?
מדינת ישראל, כמדינת רווחה מודרנית, דאגה למנגנון תמיכה לאוכלוסיה המבוגרת. מנגנון זה נקרא ‘גמלת סיעוד‘ והיא מופעלת באמצעות הביטוח הלאומי. חשוב להבדיל בינה ובין ‘קצבת סיעוד’, שמיועדת לאותו פלח אוכלוסיה אך מופעלת באמצעות חברות הביטוח הפרטיות. היות וגמלת הסיעוד נועדה לשמש רשת תמיכה לתושבי ישראל המבוגרים בחיי היומיום שלהם, הקריטריונים לקבלתה הינם אלה:
– תושבות ישראלית
– לאחר גיל הפרישה (כיום 67 לגבר ו-62 לאשה)
– הכנסות עד גובה תקרה המתעדכנת מעת לעת. (הכנסה מעבר לתקרה עדיין יכולה לזכות בגמלת סיעוד חלקית, אם אינה עוברת את המקסימום. ניתן למצוא את הסכומים המדוייקים באתר של הביטוח הלאומי.)
– קביעת מצב סיעודי על סמך מבחן הערכת יכולת (ADL)
– היעדר גמלה סיעודית ממשלתית אחרת .
- למי ואיך פונים לצורך קבלת גמלת סיעוד?
ניתן לפנות ישירות לביטוח הלאומי ולהגיש טפסים לקבלת גמלת סיעוד. זאת באמצעות משלוח הטפסים לאחד הסניפים בהתאם לכתובת המגורים של הפונה, או באמצעות פנייה מקוונת באתר הביטוח הלאומי.
- מה צריך לצרף לתביעה לגמלת סיעוד?
על מנת שניתן יהיה להעריך את מצבו של התובע, יש לצרף לתביעה לגמלת סיעוד את המסמכים והאישורים הבאים:
– סיכום רפואי עדכני, כולל מצב רפואי, תרופות קבועות והאם היה אשפוז בשלושת החודשים האחרונים.
– אישורי הכנסה של שלושת החודשים האחרונים.
– יפוי כח – אם מגיש הטפסים אינו מבקש גמלת הסיעוד עצמו.
– אישור מגורים: למבקשי גמלה המתגוררים בדיור מוגן / מוסד סיעודי .
- מהו התהליך לאחר הגשת הטפסים?
עם קבלת הטפסים, התביעה נבדקת על סמך המסמכים שהוגשו. אם הפונה עונה על התנאים הבסיסיים, תתקיים הערכה של מצבו התפקודי. הערכה זו עשויה להתבצע באמצעות שיחת טלפון או ביקור בביתו של הפונה. בהתאם להערכה זו תיקבע רמת הזכאות של מקבל הגמלה. רמת זכאות זו “מתורגמת” לגמלת סיעוד, המתבטאת בשעות טיפול שבועיות ו/או קצבה כספית וכן שרותי עזר נוספים.
- האם ניתן לקבל את גמלת הסיעוד בכסף במקום בשעות טיפול?
התשובה חיובית. ההיקף של גמלת הסיעוד בכסף תלוי באזרחות המטפל/ת – ישראלית או זרה.
במקרה של מטפל/ת ישראלי/ת: בכל אחת משש הרמות של גמלת סיעוד ניתן להמיר חלק משעות הטיפול בכסף, ובכך ליצור תמהיל שמתאים לצרכי הפונה. בדרך כלל, ככל שהפונה עצמו או משפחתו מסוגלים לניהול עצמי, הם יעדיפו לקבל גמלת סיעוד בכסף. לעומת זאת במצבים בהם אין מי שיוכל לנהל את הדברים מקרוב, יש העדפה לשירותים מובנים.
במקרה של מטפל/ת זר/ה: מי שמעסיק מטפל זר צמוד, זכאי לקבל את מלוא גמלת הסיעוד בכסף. קבלת גמלת סיעוד בכסף בגובה מלא מותנית בהעסקת עובד זר על פי חוק, עם היתר מרשות האוכלוסין וההגירה ואישור כי העובד אכן מיועד לפונה הספציפי. בנוסף עליו להיות מועסק באופן מלא, כלומר ששה ימים בשבוע, לפחות 12 שעות ביום.
- האם ישנה תמיכה כספית שאוכל לקבל עבור הורה סיעודי?
לצד הגשת תביעה לגמלת סיעוד, מומלץ לבדוק מה המצב בגיזרת הביטוח הסיעודי של הוריך. בין אם הם רכשו בעבר פוליסת ביטוח סיעודי פרטית, ובין אם הם חברים בקופת חולים, קרוב לוודאי שיש להם ביטוח סיעודי. להבדיל מגמלת סיעוד של ביטוח לאומי, קצבת הסיעוד של חברות הביטוח ניתנת בכסף בלבד, ובסכומים משמעותיים הרבה יותר מאלו של גמלת הסיעוד. שווה בדיקה.